Ayıplı mal davası kime karşı açılır?
Tüketici, ücretsiz onarım hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da kullanabilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı, tüketicinin bu hakkını kullanmasından birlikte sorumludur.) Mümkünse, satılan ürünün ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesi talep edilmelidir.
Satıcının ayıptan sorumluluğu şartları nelerdir?
Satıcının, sattığı maldaki ayıplardan sorumlu tutulabilmesi için, satılan malın alıcıya teslim edilmiş olması; alıcının satılan malı muayene etmesi (muayene) ve herhangi bir ayıp tespit ederse bunu satıcıya bildirmesi (ihbar) gerekir.
Malın ayıplı olmadığının ispatı kime aittir?
Malın tüketiciye tesliminden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim anında mevcut sayılır. Bu durumda malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir.
Aldığım ürün ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Başka bir deyişle, satın alınan ürünün ayıplı olduğu anlaşılırsa, ürünün tüketiciye tesliminden itibaren iki yıl içinde tüketici hakem heyetine başvurulması gerekir.
Satın aldığımız bir mal ayıplı çıkarsa ne gibi haklarımız vardır?
Evet, satın alınan ürünün ayıplı olduğu ortaya çıkarsa tüketiciler, ürünün tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıl içinde iade, ayıpsız eşdeğer bir ürünle değiştirme, ayıp oranında fiyat indirimi veya ücretsiz onarım hakkına sahiptir. Tüketici dilediği tüm hakları kullanmakta serbesttir.
Malın ayıplı olduğu kaç gün içinde ihbar edilir?
4077 sayılı Türk Ticaret Kanununun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre; tüketici, malın tesliminden itibaren otuz gün içinde, açıkça görülen ayıpları satıcıya bildirmekle yükümlüdür.
Ayıplı mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketicinin satın aldığı malda herhangi bir kusur varsa, müşteri bunları teslimat tarihinden itibaren 30 gün içinde bildirmelidir. Üründe gizli kusur olması durumunda, kullanım sırasında oluşan kusurlar 2 yıl içinde bildirilebilir. Ancak, bunları mümkün olan en kısa sürede bildirmek tüketicinin çıkarınadır.
Ayıplı mal zamanaşımı süresi ne kadardır?
(4) Ayıp daha önceden sorumluluğun konusu olmamışsa, ayıplı üründen doğan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, ürünün tüketiciye tesliminden itibaren iki yıllık zamanaşımı süresine tabidir. Konut ve tatil amaçlı gayrimenkullerde bu süre beş yıldır.
Ayıba karşı tekeffül borcu nedir?
Satıcının garanti yükümlülüğü, satılanın, kendisi tarafından belirtilen ve garanti edilen özelliklere sahip olmamasından veya sözleşme uyarınca beklenen kullanımları veya değerini azaltan veya ortadan kaldıran ayıpların bulunmasından sorumludur.
Ayıplı mal davası ne kadar sürer?
Ancak dava açılmadan önce ön incelemeler ve kusur tespiti zamanında ve usulüne uygun olarak yapılırsa hukuki uyuşmazlık bir yıl içinde, en geç bir buçuk yıl içinde çözülebilir. Ancak mahkemelerin iş yoğunluğunun da dikkate alınması gerekir.
Satıcının ağır kusuru nedir?
Satıcı, satış sözleşmesine konu malın yeni olduğu kastıyla hareket ediyor ve alıcının henüz kullanılmamış bir mal satın aldığı varsayımıyla sözleşmeyi imzalıyorsa, satıcının yeni olmayan bir ürünü teslim etmesi halinde bu durum “ciddi hata” sayılır.
Ayıplı malda arabuluculuk zorunlu mu?
Tüketici uyuşmazlıklarında, yukarıda belirtilen durumlar hariç, zorunlu arabuluculuk getirilmiş ve dava açılmadan önce arabulucunun katılımı, hukuki uyuşmazlığın yürütülmesi için şart koşulmuştur. Dolayısıyla, arabulucunun katılımı olmadan doğrudan dava açılırsa, dava usul gerekçesiyle reddedilecektir.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Mahkeme masrafları, mahkemenin bir davayı inceleyebilmesi için yasa gereği ödenmesi gereken masraflardır. Prensip olarak, başlatılan her hukuki anlaşmazlıkta yasal masraflar davacı tarafından karşılanır.
Ayıplı mal şartları nelerdir?
Malda ayıptan ancak sözleşmede kararlaştırılan mal teslim edilmişse, ancak malın vaat edilen nitelikleri eksikse veya malın cins ve niteliğine göre sahip olması gereken nitelikler eksikse söz konusu olduğu söylenebilir. Dolayısıyla ayıp, malın nicelik bakımından ayıplı olmamasından ibaret değildir.
Tüketici hakem heyeti beni haklı buldu. Şimdi ne yapmalıyım?
Tüketici hakem heyetinin kararı şirkete tebliğinden itibaren 15 gün içinde kararın uygulanmasını talep edebilirsiniz. Ayrıca doğrudan icra takibini de başlatabilirsiniz.
Ayıplı mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketicinin satın aldığı malda kusur varsa, müşteri bunu teslimat tarihinden itibaren 30 gün içinde bildirmelidir. Malda gizli bir kusur olması durumunda, kullanım sürecinde ortaya çıkan kusur 2 yıl içinde bildirilebilir. Ancak, bildirimi mümkün olan en kısa sürede yapmak tüketicinin çıkarınadır.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
(4) Ayıp daha önceden sorumluluğun konusu olmamışsa, ayıplı üründen doğan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, ürünün tüketiciye tesliminden itibaren iki yıllık zamanaşımı süresine tabidir. Konut ve tatil amaçlı gayrimenkullerde bu süre beş yıldır.
Ayıplı ürün nereye şikayet edilir?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Merkezi”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm buldukları ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir “çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.
Ayıplı mal davası nasıl açılır?
Kusurlu mal nedeniyle tazminat talebinde bulunmak için davacının ikametgahının bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurması gerekir. Bu tür davalarda tüketici mahkemesi yetkilidir. Başvuranın tüzel veya gerçek kişi olması başvuru ilkelerini veya başvurunun yapıldığı mahkemeyi değiştirmez.